Segons l’última memòria anual sobre la vigilància de sistemes de pagament del Banc d’Espanya, del total d’operacions fraudulentes sobre targetes, el 69 % correspon a l’operativa a distància, enfront d’un 28 % en comerç físic i un 3 % en caixers. D’això, es desprèn que els fraus relacionats amb les targetes en caixers automàtics han disminuït considerablement en els últims anys, gràcies al reforç de les mesures de seguretat dels caixers automàtics i de les pròpies targetes, com la implantació del xip electrònic. No obstant això, l’augment de compres online ha traslladat la major part del risc a la xarxa. Les mateixes dades de la targeta que els lladres antany intentaven obtindre a través altres mitjans ara els obtenen a través d’Internet. Açò ocorre sobretot quan els pagaments es realitzen per part dels usuaris en comerços electrònics no segurs. Llavors, com podem evitar els fraus?
No facilites les dades de la targeta
El fonamental és que el titular siga diligent en la custòdia de la targeta i del PIN.
-Memoritza el PIN i no l’apuntes en cap lloc i menys el portes en la cartera. Utilitza un número PIN que no siga ni la data de naixement, ni part del teu DNI, ni de cap altre document que portes en la cartera. Els lladres ho saben i són els primers números que proven.
-No pergues de vista la targeta quan vages a fer un pagament. Els delinqüents aprofiten esta circumstància per a copiar les dades i clonar posteriorment la targeta que després utilitzaran per a pagar en comerços electrònics no segurs.
-Tapa el número PIN amb l’altra mà quan ho introduïsques en algun terminal de pagament o caixer, sobretot en establiments amb molta afluència de clients com supermercats i grans magatzems.
-Mai s’ha de fer cas als correus electrònics amb una suposada petició del banc o caixa perquè proporciones les dades de la targeta i del PIN. Estos correus solen ser fàcilment detectables per estar plens d’errors ortogràfics. Malauradament, són molts els usuaris que cauen en la trampa i permeten el clonat de la targeta per part dels delinqüents.
En resposta al frau per Internet, s’està difonent cada volta més l’anomenat comerç electrònic segur, una pràctica a través de la qual, les entitats bancàries, abans d’autoritzar un pagament amb targeta, envien una clau al mòbil del titular, sent aquesta l’única manera per a completar el pagament.
Està demostrat que la incidència de frau en els comerços electrònics segurs és quasi inexistent, gràcies a este mètode. Des de Caixa Benicarló et recomanem que sempre faces compres en este tipus d’establiments que podràs identificar pels logotips de les seues marques: VERIFED BY VISA i MASTERCARD SECURECODE.
Què fer si t’han robat o clonat la targeta?
Quan has perdut la targeta, te l’han robada o te l’han clonada, és fonamental que ho comuniques immediatament a la teua entitat o als telèfons de la marca de la targeta.
La probabilitat més alta és la seua utilització per part d’una altra persona en comerços online. Menys probable és que la targeta siga utilitzada en caixers o comerços, ja que per a això és necessari conèixer el PIN, encara que si el titular no ha estat diligent en la custòdia d’este últim, li poden buidar el conte o el crèdit de la targeta amb suma facilitat.
¿Qui assumix la pèrdua en cas de frau?
La Llei de Serveis de pagament establix que el propietari del plàstic ha de prendre totes les mesures raonables amb l’objectiu de no revelar els elements de seguretat del que siga proveït, sobre tot el PIN.
Segons esta norma, el titular és responsable per l’ús fraudulent de la seua targeta només per una quantia màxima de 150 euros, malgrat que l’operació de pagament no autoritzada fora fruit de la seua acció fraudulenta o de l’incompliment deliberat o per negligència greu de les seues obligacions. En este cas, haurà de suportar totes les pèrdues derivades.
Per norma general, l’entitat emissora de la targeta reclamarà les operacions fraudulentes carregades en el compte o el crèdit de la targeta a través dels sistemes de pagament, i si no és possible el seu reintegrament per esta via, es farà càrrec de l’import total del frau, descomptant els 150 € que van a càrrec del client. En este cas és imprescindible que el titular faça una denúncia i l’aporte a l’entitat bancària.
En definitiva, extremar la diligència en la custòdia de la targeta i el PIN és primordial per evitar fraus i, en el cas de comprar per Internet, el més aconsellable és fer les compres en comerços electrònics segurs.
En Caixa Benicarló, els nostres clients poden bloquejar temporalment la seua targeta en cas de pèrdua o sospita d’un possible frau, de forma immediata i ONLINE a través de les nostres aplicacions Ruralvia Web, Ruralvia Mòbil i Ruralvia Tablet.
LA BOLA DE ROBATORIS EN ‘CONTACTLESS’ I TPV:
En els últims temps, a causa del creixent ús de mitjans de pagament sense contacte (targetes, mòbils) circula la falsa història d’un lladre que porta un TPV en la mà, en el metro o en l’autobús o fent cua en un supermercat, que de manera molt discreta, acosta l’aparat a on se suposa està guardada la targeta i furta una menuda quantitat (inferior a 20 €).
Esta història, té poc a veure en la realitat. El dispositiu hauria d’estar a menys de 10 centímetres de la targeta, el que suposaria que el lladre estiga durant uns segons excessivament prop de la víctima. A més, qualsevol terminal de pagament en targetes està registrat i degudament identificat en una entitat bancària i en el Fitxer Unificat de Comerços, motiu pel qual és poc probable que els lladres es donen d’alta en el sistema de pagaments.
Existixen mètodes més lucratius i en menys riscs per als delinqüents. Per això esta història es convertix en una més de les boles que circulen per la xarxa.